Demi pena , dan apa yang dituliskannya; [68:1]

Saturday, March 14, 2009

untung!

Bismillahirrahmanirrahim [96:1]


Image Hosted by ImageShack.us


Segala puji bagi Allah,
Musim cuti sekolah kembali. Saya mengira , hari-hari seperti ini merupakan saat-saat 'emas' yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar di seluruh malaysia (majoritinya, mungkin?), lagi-lagi buat manusia yang kerap bersekolah 7 hari seminggu seperti saya ini-, Alhamdulillah.

Saya optimis , yakin dan percaya ; musim cuti menuntut kita untuk lebih berhati-hati;

berhati-hati agar tidak lalai,
berhati-hati agar tetap tidak kurang ibadahnya,
berhati-hati dengan masa yang berjalan,
berhati-hati......

dan berhati-hati agar tidak tertipu! benar, manusia : spesies yang sangat berisiko tinggi untuk tertipu-- kamu tidak percaya? baca [96:1] ini;



"Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu." [57:20]


...dan kerana kehidupan itu hanya ada DUA; dunia & akhirat , maka , kita memang tidak akan berupaya untuk melarikan dairpada penipuan ini. Hanya diri boleh dipagari dengan iman yang super mantap. em , kita semua tahu ; Manusia memang suka perkataan untung. Lagi-lagi saya yang kini makin aktif dalam saf pencarian sumber ekonomi di sekolah! Tapi, apa untungnya hanya merebut untung untuk dunia? tidak mahu rebut yang ini?

" Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyuk dalam solatnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna;"
[23:1-3]

...prasyarat berat sebenarnya untuk merebut untung di akhirat sana--, lagi-lagi dengan fitrah manusia yang dikurniakan iman yang tidak sentiasa statik dan sekeping hati. hati, qalb. Kamu tahu maksud qalban? -- selalu berubah-ubah dengan cepat (at taqallub). makanya , perlu selalu diawasi!.
-- dan mohonlah bantuanNya;

" Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (kurnia)." [3:8]

aiwah, sekadar pesanan untuk diri dan rakan-rakan seangkatan khususnya- agar terus berkejar-kejar merebut keuntungan bersih berganda!

Image Hosted by ImageShack.us

teringat ayat ini:

Ketika kondisi iman kita lemah dan kondisi lemah itu kita masih ada
dalam kebaikan, kita beruntung. Namun, bila ketika kondisi iman kita
lemah dan kondisi lemah itu membuat kita ada di luar koridor ajaran
Rasulullah saw., kita celaka.

pilihlah; antara fujur dan taqwa.


Image Hosted by ImageShack.us

selamat ber'jual beli'!

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka;” [9:111]

Hidup ini adalah perjuangan, tiada masa untuk berpangku tangan!
Allahumma Solli 'Ala Muhammad. WallahuA'lam.
To Make People Understand.


Bicara-Sang-Khalifah2009