Demi pena , dan apa yang dituliskannya; [68:1]

Friday, December 07, 2007

dakwah

Bismillahirrahmanirrahim.
----------------------------

ilisyazwani : Bercoret-coret di pagi Jumaat. :-)

Image Hosted by ImageShack.us

Insya Allah, jikalau hidup kita penuh manfaat dengan tulus ikhlas, maka kebahagiaan dalam bergaul dengan siapapun akan terasa nikmat, karena tidak mengharapkan sesuatu dari orang lain melainkan kenikmatan kita adalah melakukan sesuatu untuk orang lain. Semuanya, Semata karena Allah SWT! [Ddg Hikmah]

Mahu ajak minda berfikir tentang dakwah : perjuangan hidup mati. tiada henti!
Kenapa tiba-tiba ye? ntahlah. mungkin sebab; Semalam, sempat ber-YM2an (heh,) dengan seorang sahabat. Buka topik; bicarakan tentang perjuangan Rasulullah SAW menyebarkan dakwah pada zaman dahulu. tu kut yang tiba-tiba terdetik nak cerita-ceriti sikit pasal dakwah!

Mari peduli dengan dakwah
Islam adalah agama dakwah. Salah satu inti dari ajaran Islam memang perintah kepada umatnya untuk berdakwah, yakni mengajak manusia kepada jalan Allah (tauhid) dengan hikmah (hujjah atau argumen). Kepedulian terhadap dakwah jugalah yang menjadi trademark seorang mukmin. Artinya, orang mukmin yang cuek terhadap dakwah berarti bukan mukmin sejati. Apa iya kita tega jika ada teman kita yang berbuat maksiat tapi kita diamkan saja?


Bahkan Allah Taala memuji aktiviti mulia ini dalam firmanNya:

]Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim] (QS Fushshilat 41: 33)

Suka saya baca artikel diatas ni. (sumber;ddg!) Semangat untuk berdakwah. ay, memang bukan mudah!
em, saya sambung lagi ;

O k e y , Menyeru kepada yang maaruf dan mencegah dari perbuatan mungkar merupakan identiti seorang muslim. Untuk bergerak ke arah itu, pastilah kita harus memiliki kerjasama yang kukuh antara satu dengan yang lain. (taqarrub to Allah Al-Jami'!) Em, sekuat manapun kita, tetap bukan seperti Si Superman , kan?; mampu menumpaskan musuh seorang diri! (kononnya lah)

Terkenang sejenak yah; Suatu saat dulu, salah seorang sahabat 'kami' memperlakukan sesuatu yang kurang menyenangkan. terus , yang seorangnya cuba menegur, tak berjaya. seorang lagi cuba, tak berjaya. begitulah seterusnya. Makin bikin runsing ni jadinya! terus, kami cuba bersepakat dan mengadakan muhasabah (like usual) dan menegur sahabat ini beramai-ramai. Alhamdulillah, Allah pantas membukakan hatinya untuk berubah.

lihat; kuat tak pengaruh kerjasama yang solid? ;-) even in dakwah you know..

Mungkin disebabkan saya masih lagi berada diumur seperti ini, (tak kecik tak besar) bila disebut dakwah, saya hanya terbayang "Menegur orang yang melakukan kesalahan , esp. disekolah dsb." keciknya skop pemikiran! apapun, dengan aktiviti mulia inilah sebenarnya kita boleh membuktikan kasih sayang kita (a.k.a prihatin! prihatin! prihatin!) terhadap sahabat kita yang lain, bukan?

okey, saya mahu sharing lagi ya;

" Sahabat muda muslim, Allah SWT udah memotivasi kita: -You are the best!- Yup, -Kuntum khairu ummah!- (kamu sekalian adalah umat yang terbaik!) Wuih, keren banget kan? Nah, biar disebut umat terbaik, maka kita harus beriman kepada Allah Swt serta aktif dan giat berdakwah (amar maaruf nahi munkar). Tentu, dengan tiada henti. Allahu Akbar! " (ddg lagi dunk!)

ok, semuanya sampai sini saja yeh.
niat kuat tertancap, insyaAllah , dakwahnya mantap, asal jangan cepat give up! ya tidak? ;-) Moga semuanya thabat atas jalan dakwah!

" maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung". [9:129]

Bicara-Sang-Khalifah2007

0 komentar: