Demi pena , dan apa yang dituliskannya; [68:1]

Tuesday, October 09, 2007

Alhamdulillah

Bismillahirrahmanirrahim.

maaf jika dirasakan entri kali ini merepek meraban sungguh.
repekan bukan untuk kamu je. jangan sesuka hati mengutuk ya!
= khas untuk sahabat sekelas yang sudah bergelar alumni ESQ!

Segala puji hanya untukMu Ya Allah! Moga kau tetapkan diriku dan sahabat2ku atas jalan dakwah dan jalan nur 165 ini.

Segala Puji bagi hanya untukMu Ya Allah, yang telah melorongkan serta melapangkan ruang serta peluang untuk sahabat2 ku
menyertai ESQ ini.
MasyaAllah, keindahan rasa kebahagiaan yang tak tergambarkan.
yeh, 6-7 oktober itu bukan kali pertama saya ikut training ESQ. (sudah kali ke3 tau!)
tapi, selepas mengikuti trainingnya itu, saya rasa bahagia (luar biasa sikit!) sangat sebab dapat berubah bersama-sama rakan2 yang lain juga.
Sudah bosan dengar masyarakat sesekolah sendiri, (yang turut berada dalam bi'ah yang sama!)
terus mengutuk2 kelas saya.

"WAH! tengok kelas itu, nama je tahfiz? tapi, masyaAllah!"

selalu sangat dengar kata-kata macam ini. dah biasa pun!
tapi, Alhamdulillah, lepas ikut ESQ, ..... terus cuba membawa diri ke arah yang lebih baik. kaizen..kaizen.. :)
Umat Islam kan punya senjata terhebat; Al Fatihah!

Tadi , ke sekolah, saya fikir nak senyap2 je,
dalam kepala saya,

" ah! MESTI sahabat2 sekelas pun dah lupa pada ESQ Training tu.."

tapi, sebaliknya.
MasyaAllah, alangkah terkejutnya saya, bila sampai di pintu kelas,
hampir semua alumni ESQ di kelas saya tengah baca buku ESQ For Teens,
(dengan keadaan muka berkerut2, nak memahami bahasa indonesia! :D)
semuanya turut bersemangat ESQ! pagi2 semua senyum simetrikal,
terus, langsung salam semut sesama sendiri, dan buat yel ESQ.
(wah, macam tak malu? tidak lah, ini semangat kami! agar terus berpegang pada
Lailahaillallahwamuhammadurrasulullah!)

lagi, ada satu perkara yang saya bimbangkan juga sepanjang perjalanan ke sekolah.
27-28 oktober 2007 ini ada ESQ Training for Teens Angk. 3 Malaysia di Shah Alam.
Memang sudah bertekad mahu bawa sahabat-sahabat saya ini merasai training dengan trainer remaja sebenar! ;-)
Mereka pun memang kepingiiinnn banget mahu ketemu sama guru kami itu..
(jangan rasa pelik dengan bahasa yang saya taip ini ya, sekarang bahasa rasmi perantaraan kami bukan BM, BI, lagi
dah bertukar bahasa Indonesia, dan... bahasa arab ya, sikit2 boleh dicuba..)
tapi, masalahnya, dah hampir sangat dengan final exam untuk tahun ini.
pasti mama+ayah kurang membenarkan saya untuk ikut serta ESQteens003~
pagi tu,
aduh.. sedih! rasa memang dah tak boleh senyum simetrikal dah! nak jugak pergi ESQ tuu. :(

Maha Suci Allah.
terus, bila sampai je di sekolah, langsung semua Satria2 ESQ (ceh...) di kelas saya ,
jumpa, senyum, salam semut dan ...
turut meluahkan rasa yang sama dengan saya.

" Ili, saya tak kisah, walau apa pun yang terjadi, saya tetap mau ikut serta ke ESQ Teens 003 nanti.Saya tahu ibu ayah pasti tak berapa mengizinkan,
tetap mohon pada ALLAH, itu yang paling utama... "

saya terkejut sangat! Segala puji bagi Allah yang meniupkan suara hati sama dengan saya kepada mereka. rindu dengan ESQ! (laa baru lepas 1 hari...)

yah, hampir semua meluahkan problem yang sama. takpe, kami meletakkan keyakinan 100% pada ALLAH, jika Yang Maha Penyayang itu mengizinkan
kami sampai kesana, maka dengan satu kalimah, " baina kaf wa nun, [kunfayakun] " kami boleh saja sampai ke sana, insyaAllah!

Saya juga pantas mengesan perubahan dalam diri-diri mereka. kalau sebelum ini cuba ditanya saja pada mereka,

" Untuk siapa cinta kamu? "

wah, jawapannya pasti.. manusia, manusia, manusia, wang, pelajaran, etc.
Yang Maha Mencipta itu tak disebut pun? Astaghfirullahalazim...
tapi, sekarang...

"Untuk siapa cinta kamu? apa tujuan mu? apa cita-citamu? Who do you love the most? "

tanpa berfikir, lantas jawapannya..........

LAILAHAILLALLAHWAMUHAMMADURRASULULLAH! (siap dengan gaya~ :D)

cinta pada Allah dan RasulNYA makin kuat! sudah makin bijak mengawal diri... tak percaya ke? cuba tanya mereka sendiri lah... asal masuk topik yang lagho je... cepat2... jadi remaja digital! ;-) Lailahaillallah....
Juga saya sempat menginterview sahabat-sahabat saya ini, semua katanya, solat juga jadi bertambah baik, Alhamdulillah....

masyaALLAH! Segala Puji Hanya UntukMu Ya Allah..... Kami bersyukur atas cahaya 165 yang Kau kirimkan ke dalam hati2 kami...

terima kasih Ya Allah.... Alhamdulillah, Alhamdulillah...
*oh, juga rindu pada teman2 alumni ESQ seangkatan!
ESQ Teens Angkatan 002 Malaysia. [21-22 ogos 2007]

-------------------------------------------
hem, pagi tadi ada penyampaian sijil untuk yang menyertai pertandingan esei peringkat kebangsaan. Juga dengan kuasa Allah, saya yang
turut mengambil bahagian dalam english essay , tak dapat sijil itu. sijil yang SANGAT 'mahal' nilainya.
fikir saya, kalaulah saya tak pernah ikut ESQ, pastilahh.... saya geram! saya tak dapat sijil itu!
tapi, dah ikut ESQ ni....
masyaAllah... hati tenang je.. ;-) terus teringat, Allah itukan Maha Adil... ya, tak apa2 lah , tak dapat sijil 'mahal' itu juga atas kehendaknya Allah kan?
pasti ada hikmahnya...

yeh, hikmahnya.. saya menang RM75.00 , first prize untuk english essay competition sempena Malam Badar Hidayah! ternyata... .. :D

" Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? [55:61] "

Bicara-Sang-Khalifah2007

0 komentar: