Demi pena , dan apa yang dituliskannya; [68:1]

Thursday, October 19, 2006

Her.....

AssalamualaiKum... hmm , hari ni dah OKla sikit kot... better than previous days... dah 3 hari dah tak sekolah (waa , paling lame dalam sejarah hidup!) insyaAllah my sinusitis+fever is goin' to leave me ! tata .... hehe !~ hmm , today i'm gonna post 'bout mother's sacrifiCe ! bace lah ni sket... copy paste dari..... mane ek? lupe.. mungkin dah selalu dengar ni.. mungkin dah boring... tapi , tu le sebenarnye pengorbanan seorang ibu tu kan... hmm , speaking of that , my mum is a very2 caring person.. best sesangat! alhamduLillah Allah kurniakan ibu sebaik itu.... I called my mum 'mama'... (hmm.. to me , it's so sweet ! ma-ma) oklah... bace lah ni.... iQRA' !


Semasa kita berumur 1 tahun, Ibu menyuap kita makan & memandikan kita Kita membalas budinya dengan menangis sepanjang malam. Semasa kita berumur 3 tahun, Ibu menyiapkan makanan istimewa dan berzat untuk kita Kita membalas budinya dengan menumpahkan makanan ke atas lantai. Semasa kita berumur 4 tahun, Ibu membelikan kita crayon. Kita membalas budinya dengan menconteng dinding dirumah. Semasa kita berumur 5 tahun, Ibu membelikan kita baju baru untuk. Hari Raya Kita membalas budinya dengan mengotorkan baju apabila jatuh ke dalam lopak. Apabila kita berumur 7 tahun, Ibu menghantar kita ke sekolah Kita membalas budinya dengan menjerit , " SAYA TAK MAHU PERGI SEKOLAH" Semasa kita berumur 10 tahun, Ibu menghantar kita ke kelas tuisyen, membawa kita shopping, menghantar kita ke rumah kawan dll Kita tidak langsung menoleh ke belakang dan mengucapkan terima kasih, setiap kali Ibu menghantar kita .Apabila kita berumur 11 tahun, Ibu membelikan kita sebiji bola sepak Kita membalas budi Ibu, dengan menendang bola dan memecahkan cermin tingkap rumah jiran kita. Semasa kita berumur 12 tahun, Ibu menasihatkan kita supaya tidak terlalu banyak menonton TV Kita membalas budi Ibu dengan asyik menonton TV, sebaik sahaja Ibu keluar dari rumah Apabila kita berumur 13 tahun, Ibu menegur fesyen rambut kita yang kurang sopan Kita membalas budi Ibu dengan berkata bahawa Ibu tak ada "TASTE". Apabila kita berumur 16 tahun, Ibu inginkan dakapan setelah penat dan baru balik bekerja sehari suntuk Kita membalas budinya dengan mengunci diri kita dan bersendirian di dalam bilik. Apabila kita berumur 17 tahun dan lulus peperiksaan, Ibu menangis gembira Kita membalas budi Ibu dengan tidak balik ke rumah hingga larut malam, kerana enjoy & celebrate dengan kawan-kawan Apabila kita berumur 19 tahun Ibu membelanjakan wang yang banyak untuk menghantar kita ke universiti, mengangkat beg kita dengan kasih sayang sampai ke hostel kita .Kita membalas budi Ibu, dengan bersalaman dengan Ibu di luar dorm-takut malu dilihat kawan-kawan Apabila kita berumur 20 tahun, Ibu bertanya dengan rasa prihatin-kita ada boyfriend/girlfriend ke? Kita membalas budi Ibu dengan berkata--- " Ibu ni kepohlah! Apabila kita berumur 21 tahun, Ibu bertanya apa cita-cita kita Kita membalas budi Ibu dengan berkata, " saya tak mahu jadi macam ibu!!" Apabila kita berumur 23 tahun, kita mendapat kerja yang pertama dan tinggal dirumah sendiri- Ibu membelikan baju untuk kita memulakan kerja baru Kita membalas budi Ibu dengan memberitahu kawan-kawan bahawa baju itu tidak cantik kerana Ibu yang belikan Apabila kita berumur 25 tahun, kita berumahtangga- Ibu menangis gembira dan berkata betapa Ibu kasih dan sayang pada kita Kita membalas budi Ibu dengan berpindah 300 kilometre jauh dari Ibu. Apabila kita berumur 27 tahun, Ibu menalipon dan memberi nasihat tentang penjagaan bayi- anak kita Kita membalas budi Ibu dengan berkata, " Zaman sekarang lain Ibu..!!!!" Apabila kita berumur 40 tahun, Ibu menalipon dan memaklumkan majlis kenduri di kampung Kita membalas budi Ibu, dengan berkata- " saya sibuk!!!!" Apabila kita berumur 50 tahun, Ibu jatuh sakit dan perlukan penjagaan dan kasih sayang Kita membalas budi Ibu dengan datang melawat Ibu sekali dengan membawa sedikit buah apple-dan merungut tentang kesibukan bekerja dan terpaksa balik segera Dan kemudian , pada suatu hari, Ibu meninggal dunia. Dan tidaklah kita sempat untuk membalas segala jasa-jasa Ibu. Ingat--- selagi Ibu masih hidup, kasihi dan sayangilah Ibu--- dan jika Ibu sudah meninggal dunia, ingatlah jasa ibu...... MAMA , queen of my heart :)

I love you mum ! ayah to0 ! ^_^
yes... loving family is important ,
but , loving Allah is everythiNg !
FirmanNYA :
" ridhallahufiridhalwalidaini "
Intelligent_ChaliPh's Mind

0 komentar: